تعریف خیاطی ؟

تعریف خیاط و خیاطی ؟

خیاط، فردی است که به طور حرفه‌ای به دوخت، تعمیر و یا تغییر در پوشاک، به ویژه لباس و پوشاک آقایان می پردازد. اگرچه این کاربرد اصطلاح به قرن سیزدهم میلادی بر‌می گردد، اما خیاط معنا و مفهوم امروزی  خود را در اواخر قرن هیجدهم میلادی بدست آورده است ، و امروزه به سازنده لباس، کت، شلوار و سایر پوشاک مردانه و زنانه – که عموما از جنس پشم، کتان و ابریشم است –  اشاره دارد. این اصطلاح به مجموعه‌ای از تکنیک‌های فشردن و دوختن دستی و ماشینی ارجاع می دهد که برای ساخت نیم تنه های سنتی منحصر به فرد هستند. فروشندگان لباس‌های خیاطی شده معمولا خدمات خود را به صورت بین‌المللی عرضه کرده، به نواحی مختلف سفر و به مشتری این امکان را می‌دهند تا در محل زندگی خود از اندامش اندازه‌گیری شود. در بریتانیا خیاطی سنتی را ((خیاطی سفارشی)) می نامند. جایی که مرکز این تجارت خیاطی ساویل رو لندن و خیاطی‌ سنتی در ایالات متحده و هنگ کنگ است. این روش برخلاف روش “ساخت به اندازه‌گیری” است که در آن از الگوهای پیش‌ساخته استفاده می‌شود. یک لباس یا جامه سفارشی، کاملا اصیل و تک برای مشتری ساخته می‌شود.

در دنیای ادبیات معروف‌ترین خیاط‌ها را می‌توان در رمان‌های خیاط گلوستر، لباس جدید پادشاه و خیاط کوچولوی شجاع دید. نمونه متاخرتر آن نیز کتاب خیاط پاناما نوشته جان لوکره است.

  1. انواع خباطی
    • خیاطی محلی
    • خیاطی از راه دور
    • خیاط سیار
  2. اصطلاحات مرتبط
  3. تیلور به عنوان نام خانوادگی
  4. همچنین ببینید
  5. منابع
  6. لینک های خارجی

انواع خیاطی

با تکامل حرفه خیاطی، روش های خیاطی نیز پیشرفت کرده‌اند. تعدادی از مدل های قابل تشخیص تجاری وجود دارد که خیاطان مدرن آن ها را تمرین می کنند. در حالی که برخی از آنها مدل های فراوانی راتمرین می کنند، برخی ممکن است یک یا دو مدل را تمرین کنند.

خیاطی محلی

خیاطی محلی از نامش پیداست. با خیاط در محل ملاقات شده و لباس در محل تولید می شود. این روش خیاط را قادر می‌سازد تا به طور حرفه‌ای اندازه‌گیری کرده، وضعیت اندامی و شکل بدن را ارزیابی کند تا اصلاحات منحصر به فردی را به لباس اعمال کند. خیاطان محلی معمولا دارای یک سالن نمایش یا ویترین هستند که به مشتری‌ها اجازه می دهد تا مدل خود را از روی نمونه‌ها انتخاب کنند یا در صورت نیاز به اصلاحات بیشترف لباس را به سادگی مسترد کنند. این سنتی ترین شکل خیاطی است. هنگ کنگ و لندن مشهورترین نقاط برای خیاطی “سفارشی” باکیفیت هستند. به طور متوسط ۲ تا ۳ بار پرو لباس و ۳ تا ۴ روز زمان برای یک لباس دست دوخت نیاز است.

خیاطی از راه دور

خیاطی از راه دور شامل سفارش یک لباس به خیاطی در خارج شهر می‌شود که امکان استفاده از نیروی کار ارزان‌تر را فراهم می‌کند. در واقع درحال حاضر این روش با استفاده از وب‌سایت‌ های تجارت الکترونیک در مقیاس جهانی قابل انجام است. برخلاف خیاطی محلی،مشتری‌ها باید خود کار اندازه‌گیری را انجام دهند. انتخاب مدل نیز باید از طریق یک عکس انجام شود و اگر اصلاحات بعدی مورد نیاز باشد، لباس باید ارسال گردد. امروزه رایج‌ترین حوزه برای خیاطی از راه دور، از طریق خیاطان آنلاین است.خیاطان آنلاین معمولا پیشنهاد می‌دهند که اصلاحات لازم بعدی نزد یک خیاط محلی صورت گیرد. امکان جدید دیگر این است که ابتدا یک لباس تست رایگان با اندازه‌های داده شده آماده گردیده و برای مشتری ارسال می‌گردد. لباس تست را می‌توان امتحان کرد و پوشید تا مشخص گردد که چه تنظیماتی لازم است. سپس لباس نهایی با مشخصات جدید حاصل از پوشیدن لباس تست خیاطی می شود.

خیاط سیار

برخلاف خیاطانی که خیاطی از راه دور می کنند، خیاطان سیار خدمت شخصیری برای مشتریانی خود فراهم می‌کنند و به آن‌ها این فرصت را می‌دهند تا نمونه‌های اصلی را ببینند و با خیاط شخصا ملاقات کنند. خیاطان سیار بین شهرها و ایستگاه‌های مختلف سفر کرده و در هتل‌های لوکس برای مدت زمان کوتاهی اقامت می‌گزینند تا همان خدمتی را عرضه کنند که در فروشگاه محلی‌شان ارائه می‌دهند. در هتل، مشتریان قادرند تا مدل خود را از میان نمونه‌ها انتخاب کنند و خیاط شخصا اندازه‌گیری‌ها را انجام می‌دهد. سپس سفارش ظرف ۳-۴ هفته برای مشتری ارسال می‌شود. برخلاف خیاطی محلی، اگر اصلاحات بعدی مورد نیاز باشد، لباس باید فرستاده شود. امروزه اغلب خیاطان سیار اهل هنگ کنگ هستند و به آمریکا، بریتانیا، فرانسه، استرالیا و ژاپن سفر می‌کنند.

اصطلاحات مرتبط

خیاط- ساز لباسی مردانه است که (معمولا) شامل کت و شلوار پشمی یا فاستونی است. این اسم در زمان سلسله ادواردیان رواج یافت.

به عنوان یک صفت، خیاط- ساز (از نیمه دوم قرن بیستم معمولا به اختصار خیاطی شده خوانده می شود) به لباسی ارجاع دارد که توسط خیاط ساخته شده است. مشخصه آن سادگی برش و پیرایش و پرداخت خوب (معمولا دستی) است؛ به عنوان یک مدل لباس زنانه، خیاطی شده نقطه مقابل لباس ساز است.

خیاط گاوچران اصطلاحی است برای خالق لباس‌های زرق و برق‌دار ویژه موزیسین‌های کانتری و وسترن، که با قلابدوزی‌های دستی اضافی، سنگ‌های مصنوعی فراوان و جزئیات گاوچرانی مانند گیره‌های مروارید و جیب‌های پیکانی شکل ویژه منقوش می‌شود.

در برخی منابع، tailor به معنی تنظیم و tailoringبه معنای تنظیم کردن است.

خیاط حرفه‌ای عام‌ترین عبارتی است که برای کسانی که زندگی خود را از خیاطی، آموزش، نوشتن درباره خیاطی یا ساخت لوازم خیاطی می‌چرخانند، استفاده می‌شود. این افراد ممکن است بیرون از خانه، استودیو یا مغازه خرده‌فروشی خود کار کنند. ممکن است پاره ‌وقت یا تمام ‌وقت کار کنند، و ممکن است تمام یا هرکدام از این ویژگی های زیر را داشته باشند:

لباس فروش معمولی لباس‌های معمول را یک بار در زمان مشخص جهت سفارش و تامین نیاز تک مشتری های خود انجام میدهد.

لباس ساز معمولی اختصاصا به لباس های معمول زنانه، شامل لباس روز، پوشاک، لباس عروس و لباس شب، لباس ورزشی یا لباس زیر می پردازد.

یک خیاط پوشاک معمول مردان – کت و شلوار- را تولید می‌کند.

کاتر از طول پارچه برش می دهد. وردست هایی که لباس را درست می کنند. در خیاطی سفارشی، کاتر همچنین می تواند اندازه های مشتری را نیز بگیرد، در انتخاب مدل به آن‌ها کرده و به استاد خود در دوخت لباس کمک می کند.

متخصص اصلاح یا اصلاحگر تناسب لباس کامل شده را تنظیم می کند، معمولا آن ها را آماده پوشیدن یا بازطراحی می‌کند. توجه داشته باشید که همه خیاط‌ها می توانند اصلاحات را انجام دهند، اما لزوما همه اصلاحگرها نمی‌توانند خیاطی کنند.

طراحان ترکیب خط، نسبت رنگ و بافت را برای لباس موردنظر مشخص می کنند. آن‌ها ممکن است توانایی خیاطی یا الگوسازی را داشته باشند یا نه و فقط اجازه دارند که لباس‌ها را خلاقانه طراحی کنند. آنها با افرادی کار می‌کنند که دقیقا می‌دانند چطور باید یک لباس را ساخت.

الگوسازها اشکال و اندازه‌های تکه‌های مختلف یک لباس را با استفاده از کاغذها و ابزارهای اندازه ‌گیری یا با استفاده از کامپیوتر و نرم افزار اتوکد، و یا با پارچه های چیت موصلی (پارچه‌های نازک) و برش آنها به صورت دستی به شکل یک لباس مشخص می‌کنند. تکه‌های نهایی الگو باید دربردارنده طراحی موردنظر برای لباس بوده و باید در بدن شخص موردنظر تناسب داشته باشد.

مشاور صندوقخانه، راهنمای مد یا متخصص مد مدها و رنگ‌هایی را که مناسب مشتری است، پیشنهاد می‌دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *